Audio Národní třída? Cajk!

Protože to, co ti teď řeknu, ti nikdo jinej říct nemůže. Jenom já tě můžu poučit o životě. Jenom já tě můžu zachránit. Tak si sedni, nalej si a poslouchej.

Do ticha, které občas ruší zapraskání tabáku a vyfukovaný dým, vám svůj příběh vypráví Vandam v podání vynikajícího Hynka Čermáka. Právě on vcelku zdlouhavý a trochu nudný příběh pozvedává úplně na jinou úroveň. Najednou to není jen knížka plná prázdných žvástů, není to ani monotónně namluvené audio, kde skoro slyšíte obracení stránek, je to jako sedět v zakouřené hospodě u politého stolu a poslouchat stále se opakující pravdy místního štamgasta.

A Vandam těch pravd má na rozdávání víc než dost. Byl to totiž on, kdo na Národní třídě dal tenkrát první ránu (alespoň podle něj). Je to jeho zásadní přínos demokracii, spravedlnosti a slušnosti. A tak může být sám sobě hrdinou a plivat na ten bordel, co tu po revoluci politici natropili, má na to prostě právo. Primitivní problémy vychlastaného chlapa tak občas protkne i nějaká ta hlubší myšlenka.

Podobnou chválu jako Hynkovi Čermákovi však nemohu přiznat Kristýně Frejové, která propůjčila svůj hlas servírce ze Severky. Ačkoliv herečka věkově svému knižnímu protějšku odpovídá, hlas i podání má až příliš mladé, nevinné, plytké a tak nějak bez chrapotu zkušeností. Zvukově tak audioknihu táhne hlavně představitel hlavní role. Jeho interpretace neruší a za slovy tak jasně vidíte rozložitou Vandamovu postavu a dokonce tušíte i ty jemné změny ve výrazu tváře.

Knihu Jaroslava Rudiše jsem dopředu nečetla, udělali to za mě jiní a názory se různí. Zatímco Tereza Pecková na našem blogu pěla chválu, Lukáš dal stěží 40 %. A já jsem možná někde uprostřed. To ale právě díky audioknize, která z holého textu prakticky o ničem vykřesala atmosféru, ve které se můžete do sytosti vyválet. Atmosféru, která vás nejdřív naladí přívětivým stylem prostých existencí, postupně graduje k agresivitě až nakonec skončí u trosky choulící se v koutě. Všechny tyto polohy si spolu s Vandamem prožijete… pokud ho budete poslouchat.

Autorka: Olga Biernátová