A to, po čem toužíš nejvíc, si přát nesmíš

Za devatero horami a devatero řekami… vlastně spíš písečnými dunami se rozkládalo prastaré mocné město. Tedy spíš jeho zbytky. A v jeho útrobách, v překrásné zahradě z drahokamů, ležela docela obyčejná lampa. Tedy alespoň do té doby, než se mezi ruiny prastarého královského sídla nasoukal zloděj a lampu ukradl. A vydal se s ní do pouště…

Zakázané přání je další z řady oblíbených pohádkových retellingů, převyprávění, a ještě k tomu se silnou romantickou linií. Zpočátku jsem tedy byla skeptická. Ale! Nebylo to třeba, právě naopak! Tenhle výlet do světa džinů, ifrítů a zlých vezírů je osvěžující jednohubkou s Aladinem v hlavní roli a potěší také tím, že se jedná o samostatnou knihu a ne součást nekonečné série. Ačkoli po dočtení možná budete mít jiný názor a budete toužit po přídavku… Představte si to tak, jako kdyby Pomsta a rozbřesk a Jiskra v popelu měli dítě a to podědilo od každého z rodičů to nejlepší. Magická stvoření, horké a exotické prostředí, palácové intriky a politika, dobrodružný příběh, velká láska a hlavně – ty postavy!

Protože pokud si nezamilujete hrdiny Zakázaného přání, tak už nikoho. Vezměme si Aladina. Je to takový floutek, nic pořádně neumí, celé dny se flinká po městě a krade. Kapesní zlodějíček, který nechce pokračovat v odkazu svých rodičů a postavit se do čela odboje, je ale obrovský sympaťák. Šťastná hvězda, nebo snad víla kmotřička mu do vínku nadělily neodolatelný úsměv, výřečnou pusu a jiskřivé oči, takže si kolem prstu omotá téměř každého, kdo se mu postaví do cesty. A zvlášť příslušnice něžného pohlaví mu padají k nohám jedna za druhou.

A pak je tu Zahra, prastará a mocná džinka, která je sice na jednu stranu dost nad věcí, její schopnosti neznají mezí a každého dokáže usadit jízlivým komentářem, na druhou však ale ani ona není zcela imunní vůči Aladinově šarmu. A to dokonce do té míry, že riskuje to, po čem touží nejvíc – svou vlastní svobodu. I přesto mu ale nepadá v okamžiku do náručí a nezapomíná pod návalem emocí používat mozek – jak se to tak hrdinkám romanťáren občas stává. Zahra umí být paní situace a jejímu bystrému jednání většinou můžete jen zatleskat.

Nesmíme zapomínat ani na princeznu Kaspidu a její roj divoženek – tedy pardon, dvorních dam, které jsou ale zároveň tajným bojovým komandem strážkyň, levou zadní krotí hady, džiny a ohánějí se jak zbraněmi, tak i nejrůznějšími magickými lektvary. S těma holkama se nechcete dostat do křížku.

Ačkoli by se mohlo na první pohled zdát, že jde o příběh o Aladinovi, nenechte se mýlit. První housle tady rozhodně hrají ženy, které se nebojí vzít osud do vlastních rukou a klidně zacloumat celým světem, pokud je to dostane blíž k jejich vytouženému cíli. Vypravěčkou toho všeho je sama Zahra a vidět svět z perspektivy džina, který na něm strávil už nějakou tu stovku let, je fascinující. Kromě toho je Zahra dobrá vypravěčka a to, že příběh adresuje habibě, o které se postupně dozvídáme víc a víc, přidává příběhu Zakázaného přání větší hloubku a komplexnost.

A orientální, exotický, pouštní svět je tentokrát jen takovou třešničkou na dortu. Autorka Jessica Khoury vystavěla svébytnou říši, kde se magie mísí s politikou, kde ženy dříve měly obrovskou moc a stály v čele království, ale nyní jim byla přidělena mnohem slabší pozice po boku jejich „králů“ – s čímž se však silné hrdinky odmítají smířit. Barvitými popisy před vámi staví oslňující paláce i zapáchající hospody, rozkládá bohaté hostiny, upravené zahrady, temná sklepení a omamným kouřem z drog prosycené kouty. Působí na všechny vaše smysly a vhodně zmiňovanými detaily vás nezahltí, kdepak. Naopak je míchá tak umně, že máte pocit, že nad vámi září hvězdná obloha, všude voní květiny z palácových zahrad a kolem šumějících fontán se prochází královští pávi.

Když do toho všeho navíc autorka přimíchá promyšlenou magii džinů, které dělí podle živlů do několika „řádů“ a navíc přidává informace i o jejich původu a historii, když se vám hlavní hrdinka před očima mění z kočky v netopýra, páva nebo jen oblak třpytivého kouře, k dokonalosti už vlastně moc nechybí. Pokud hledáte knihu, která voní dálkami, třpytí se barvami, která vám představí postavy, jimž budete držet palce a rádi s nimi strávíte několik dnů svého života, pokud prostě hledáte dobré čtení, Zakázané přání je tu pro vás. Vychutnejte si ho plnými doušky.

Autorka: Katka Stupková

Soutěž (ukončena)

Vyhrajte jeden z pěti výtisků knihy Zakázané přání. Soutěžit můžete do 15. ledna 2017, do tří dnů vybereme výherce. Úplná pravidla soutěže