Dílo, které překonává staletí
Jako dítě školou povinné mě Babička nijak zvlášť nenadchla. Obklopovaly mě totiž mnohem zábavnější knihy (třeba dívčí romány). Když jsem pak tuhle knihu znovu četla později, těsně před maturitou, uvědomila jsem si teprve tehdy její obrovskou hodnotu a smysl slova „nadčasový“ konkrétně tedy v souvislosti s tímto literárním dílem. Dnes již chápu, že Babička bude vždycky příběhem, jehož lesk neztratí na intenzitě, i když desetiletí, a vlastně i staletí, budou přibývat. Nicméně mrzí mě, jak tehdy moje mladinká, nevyzrálá mysl dokázala tohle jedinečné dílo degradovat.
Babička z pera české spisovatelky Boženy Němcové byla poprvé vydána v roce 1855. Od té doby se dočkala několika set vydání nejenom v češtině, ale i v cizích jazycích. Získala druhé místo v anketě Kniha mého srdce a v literárním světě má svoje nezastupitelné místo. V české literatuře je ikonickým dílem.
Obsah téhle knihy určitě netřeba představovat. Středobodem celého příběhu je babička, stará a moudrá žena, zbožná, pověrčivá, klidná a rozvážná. Život na vesnici je vylíčený jako dokonale idylický, poklidný a harmonický. Malebný venkovský život v 19. století určitě coby vzpomínka z téhle knihy utkvěl v paměti každého, kdo ji četl. Vyprávění o těchto dobách má v sobě určitou magii. A Božena Němcová nás tímhle kouzlem skrz řádky této knihy dokáže políbit, ovinout a pohladit.
Ilustrace Míly Fürstové
Nyní se konečně dostáváme k druhému pólu jedinečnosti tohoto vydání knihy Babička, a sice k ilustracím Míly Fürstové, které jej zkrášlují. Věděla jsem, že jsou fantastické, ale když jsem je poprvé viděla naživo v téhle knize, nedokázala jsem od nich dlouho odtrhnout oči.
Míla Fürstová je malířka a grafička a zároveň jedna z našich nejúspěšnějších současných výtvarnic. Vystudovala Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze, poté výtvarnou výchovu a angličtinu na pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Absolvovala University of Gloucestershire v Cheltenhamu ve Velké Británii a na Royal College of Art v Londýně získala magisterský titul. V současnosti žije se svým manželem a dvěma dětmi ve Velké Británii. Získala celou řadu prestižních ocenění. V roce 2014 vytvořila obal k hudebnímu albu Ghost Stories britské skupiny Coldplay. V roce 2020 vyšla u nás kniha Kytice, k níž vytvořila přenádherné ilustrace.
Ilustrace této výtvarnice mají několik rovin, a proto je každý může vnímat zcela jinak. Určitě však dokonale podtrhují talent Boženy Němcové a krásu tohoto nadčasového díla.
Jednotlivé ilustrace byly vytvořeny technikou leptu, která obecně ve tvorbě této výtvarnice převažuje. Jedná se o výtvarnou techniku, při které se zinková destička pokryje roztaveným voskovým povrchem a poté se zakouří svíčkou. Přes tmavý voskový povrch se pomocí grafické jehly obnažují stříbrné linky plechu. Vše, co je přes vosk nakresleno, se nakonec vyleptá v kyselinové lázni.
Díky častému přehýbání a řezání materiálu nebo také opakovaným tiskem na sklo jsou díla Míly Fürstové mnohorozměrové. Ve všech případech jsou otiskem intimity lidských duší, jejich niternosti a současně i jejich poezií.
Babička je sama o sobě naprosto jedinečným literárním dílem a výtvarnice Míla Fürstová ho svými ilustracemi povznesla ještě výš. Vtiskla mu vysokou výtvarnou hodnotu a vytvořila stejně silný ženský protipól samotné Boženě Němcové.
Autorka recenze: Andrea Simoglu
Autor: Andrea Simoglu



Napsat komentář